Deal or No Deal? |

"Deal or No Deal", a new game show airing on NBS has become one of the most popular game shows in the U.S. I have seen the
show a couple of times so far. Surprisingly,
the game show is now aired in more than
30 other countries with their own versions.
Why do so many TV viewers watch this show?
First, let me briefly explain the rule of game.A contestant chooses
suitcases to be eliminated one by one out of 26 cases. Each one has a
hidden dollar amount inside ranging from $0.01 up to $1 million. At times,
The contestant is asked by a Banker whose figure is not shown "Deal or
No Deal?” A banker offers the contestant cash based on the average of
the cases yet to be selected in exchange for the briefcase.
The contestant can either accept the offer, or reject to keep going. If he
takes the offer, the game then ends, and he gets the money offered.
However, if he does not take the offer, he must choose one of the
remaining cases to eliminate, then have to try not to get a big money
suitcase or a briefcase with one million dollars so he could eventually get
them. For example, if a briefcase with a top prize is eliminated, the next
offer decreases, on the contrary, if the lower amount is eliminated, the
next offer increases. The risk for a higher prize increases as long as he
keeps going.
The game is very simple, no tricky, and no skills are required like another
quiz shows. So then what makes it watchable? In my opinion, it is simply
because the contestant’s reaction is funny. That is just funny. Most
contestants agonize over whether to take a deal or no deal. I sew some
contestants crying out in agony to make the decisions. The more greedy
they become, the more risks they are likely to take. Those situations
produce a high degree of tension、the audience in studio gets more
excited and cheers them on to reject an offer、as the game gets more
tense. That is the funniest thing in the game show.
(JAPANESE)
アメリカのNBS局で放映されている新しいゲームショー、
“ディール・オア・ノー・ディール” は、最も人気のあるゲームショーの一つに
なってきています。私も今までに2,3回観た事があります。驚いた事に、
このゲームショーは現在、30カ国以上の国々で、それぞれのバージョンで放映
されているのです。このゲームショーがそれだけのテレビ視聴者を惹きつけている
ものは何なのでしょうか?
まず、簡単にゲームのルールを説明させて下さい。参加者は26個のスーツケース
から一個ずつケースを選択し外していくのです。各ケースの中にはⅠセントから
1ミリオンまでの金額が隠れてそれぞれ入っているのです。時折、参加者は姿を
見せない銀行員によって”取引するか、しないか?“と尋ねられます。銀行員は
参加者にまだ選択されず残っているケースの総額の平均を基に計算された現金を
ケースと引き換えにオファーしてくるのです。参加者はオファーを受け入れるか、
もしくは断りゲームをそのまま続けるかのどちらかを選択します。もし、オファーを
受け入れたら、ゲームはそれで終了で、彼はオファー額を受け取ります。でも、もし
彼がオファーを断るなら、彼は残っているケースから又一つずつ、選び外して
いかなくてはいけません。その時に、1ミリオンもしくは大金がはいっているケース
を選ばないように気をつけなくてはいけないのです、最終的にそれらをゲットする為に。例えば、もし、高額の入ったケースを選んでしまうと、次のオファー額は減少
します。逆に、もし低額のケースを選ぶと次のオファー額は増量します。
参加者がゲームを続ける限り、高額の賞金の為のリスクは増え続けるのです。
他のクイズショーと違って、このゲームはとってもシンプルで、巧妙でもなく、
スキルも必要としません。それでは、何が視聴者を惹きつけるのでしょうか?
私が思うには、単純に参加者の反応が面白いのです。唯、それが面白いのです。
殆どの参加者は取引をするべきかそうすべきでないかでとっても苦しみます。
何人かの参加者が決断をする苦しみから泣き出してしまうのを私は見ました。
彼らは欲を出せば出す程、もっとリスクを背負わされる事になるのですよ。
そういった状況は高い緊張感を生み出します。スタジオの観客達はゲームに
緊張感が走る程、もっと興奮し参加者がオファーを断るように煽るのです。
それがこのゲームショーの面白いところなのですね。
